چرا شرکت ها نیاز به دریافت گواهینامه ISO دارند؟

در بازار بین المللی امروزی، سازمان ها می خواهند به دلیل رعایت استانداردهای تضمین کیفیت و تولید شناخته شوند. گواهینامه سازمان بین المللی استاندارد (ISO) اعتبار و اعتماد را در بین مصرف کنندگان، سهامداران و سایر شرکای تجاری ایجاد می کند. گواهی ایزو تضمین می کند که این نهاد استانداردهای جهانی را برای تجارت، به ویژه در موقعیت های تجاری، رعایت می کند. در این مقاله، به این می پردازیم که ISO چیست، چرا مهم است و چگونه می توان گواهینامه ISO را به دست آورد.

ISO چیست؟

ISO یک سازمان غیردولتی است که مشخصات محصولات، خدمات و سیستم ها را برای کیفیت و کارایی تعیین می کند. استانداردهای تعیین شده توسط این سازمان برای تجارت بین المللی ارزشمند هستند زیرا دارای الزامات سختگیرانه ای هستند که کالاها باید رعایت کنند. هدف نهایی آنها بهبود رفاه صنعتی در سراسر جهان و افزایش سطح ایمنی و امنیت برای همه است.

برای ایجاد یک استاندارد جامع نیاز به فداکاری و تحقیق است. کارشناسان در یک حوزه موضوعی خاص گرد هم می آیند تا راه های بهبود بیشتر را مورد بحث قرار دهند. در پایان این بحث ها، یک فرآیند رأی گیری سازمان را به اجماع می رساند. فرآیند کامل به طور متوسط حدود سه سال طول می کشد. برای اینکه سازمان استانداردها را ایجاد کند، چهار وضعیت زیر باید رخ دهد:
- نیاز در بازار.
- گردهمایی کارشناسان جهانی.
- توسعه از طریق فرآیند چند ذینفعی.
- همه طرف ها به اجماع می رسند.

تاریخچه و دستاوردها

در اواسط دهه 1900، نمایندگان بین المللی در لندن گرد هم آمدند تا استانداردسازی جدیدی برای همکاری و سازمان بین المللی ایجاد کنند. نتیجه این جلسات منجر به تشکیل ISO شد. تلاش‌های آن‌ها در طول دهه‌ها چنان رایج شد که اکنون تقریباً 23000 استاندارد منتشر شده در 164 کشور جهان دارند. اکنون، شرکت ها گواهینامه های ISO را دریافت می کنند تا استانداردهای کیفیت خود را به دنیا ثابت کنند.

چرا گواهینامه های ISO مهم هستند؟

گواهینامه های ISO که از اشخاص ثالث دریافت می شوند، به عنوان مدرک شرکتی عمل می کنند که مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط سازمان بین المللی استاندارد هستند. آنها این اطمینان را به مشتریان و سایر ذینفعان القا می کنند که یک شرکت به طور کارآمد و با استانداردهای بالا رفتار می کند. گواهینامه های ISO همچنین تعهد شرکت به اهداف مهم تجاری مانند رضایت مشتری و تولید را ثابت می کند. برخی از نهادهای بخش دولتی و خصوصی حتی درخواست می کنند که یک شرکت قبل از انجام هرگونه تجارت با آنها گواهینامه ISO داشته باشد. چهار نوع متداول گواهینامه ISO وجود دارد:

ایزو 9000

یکی از رایج ترین گواهینامه ها ISO 9000 است. این گروه بندی از سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) استانداردهایی هستند که به شرکت ها کمک می کنند تا نیازهای مشتریان و ذینفعان را برآورده کنند. این به عنوان اساسی ترین شکل از آنچه ISO قصد انجام آن را دارد عمل می کند.

ایزو 9001

شرکت ها ISO 9001 را برای ایجاد انطباق محصول با الزامات استاندارد انتخاب می کنند. در این حالت کالا به خدمات، مواد، سخت افزار و نرم افزار نیز اشاره دارد. این گواهی بیشتر برای محصولی که یک شرکت عرضه می کند به جای خود نهاد، به عنوان مدرکی است.

ایزو 13485

ISO 13485 یک گواهینامه خاص بخش برای صنعت خودرو است. استانداردهایی را که تولیدکنندگان و توزیع کنندگان خودرو باید برای کیفیت و کارایی رعایت کنند، تشریح می کند. این استانداردها به ویژه در حمل و نقل بین المللی وسایل نقلیه مفید هستند.

ایزو 14001

ISO 14001 که به عنوان یک سیستم مدیریت محیطی (EMS) شناخته می شود، به تأثیر یک شرکت بر محیط زیست می پردازد. نهادهای دارای این گواهینامه از طریق فعالیت های کلی خود تأثیر خود را بر روی گیاهان و جانوران کنترل می کنند. این نوع گواهی در حال حاضر به دلیل نظرات مصرف کنندگان در مورد تأثیر شرکت ها بر محیط زیست رایج تر است.

انواع دیگر استاندارد ایزو

با افزایش نیاز به استانداردسازی، شرایط به کارگیری آنها نیز افزایش می یابد. دامنه ISO گسترش یافته است و شامل چندین حوزه می شود که اشخاص ثالث از طریق آنها شرکت ها را تأیید می کنند. این گواهینامه های اضافی عبارتند از ISO 45001، AS9100، ISO ITAR، Lean Manufacturing و گواهی R2.

نحوه دریافت گواهینامه ISO

اکثر شرکت هایی که به دنبال گواهینامه های ISO هستند، آنهایی هستند که به تولید انبوه و ارسال جهانی می پردازند. آنها با قراردادها و قوانین تجاری در کشورهای مختلف سر و کار دارند و گواهی استانداردهای جهانی را تقریباً یک الزام می کنند. به این ترتیب، ISO 9001 یکی از معتبرترین گواهینامه ها است. با این حال، الزامات خاصی وجود دارد که یک شرکت باید قبل از تماس با یک مرجع صدور گواهینامه رعایت کند. مراحل زیر توضیح می دهد که چگونه یک نهاد می تواند گواهینامه ISO 9001 را همراه با ممیزی رسمی کسب کند:

1. یک سیستم مدیریت کیفیت ایجاد کنید

اولین قدم برای دریافت گواهینامه ISO، توسعه یک سیستم مدیریت کیفیت منحصر به فرد برای کسب و کار است. فرآیندهای اصلی کسب و کار را شناسایی کنید، آنها را مطالعه کنید و تعیین کنید که کجا باید بهبودها را انجام دهید. با مدیران و تیم ها در تمام سطوح کار کنید و فرآیندهای آنها را مستند کنید. سپس، با استفاده از استانداردهای تعیین شده توسط ISO، یک QMS ایجاد کنید که مؤثرترین کار را داشته باشد. سندی ایجاد کنید که فرآیند جدید را تشریح کند و آن را در تمام سطوح کسب و کار توزیع کنید.
2. پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت جدید

قدم بعدی راه اندازی QMS جدید و نظارت بر پیشرفت آن است. اطمینان حاصل کنید که رویه ها در تمام سطوح همانطور که در اسناد جدید مشخص شده است انجام می شود. اگر سیستم جدید به فرآیندهای جدیدی نیاز دارد، مطمئن شوید که تیم ها با متدولوژی های جدید در ذهن آموزش داده شده اند. اغلب به ایجاد یک سیستم گزارش دهی کمک می کند تا مدیران و اعضای تیم فردی بتوانند در صورت بروز مشکلات را مطرح کنند. در صورت لزوم این مسائل را بررسی و رسیدگی کنید.
3. یک ممیزی خارجی انجام دهید

پس از گذشت مدتی و با رفع تمام مشکلات، یک ممیزی را با یک سازمان معتبر برنامه ریزی کنید. یک حسابرس خبره QMS جدید را در همه سطوح ارزیابی می کند، مشکلات احتمالی را جستجو می کند و تعیین می کند که آیا استانداردهای ISO را برآورده می کند یا خیر. در طول این مدت، آنها ممکن است نیاز به دسترسی به اسناد رسمی داشته باشند و آن را با کار واقعی انجام شده مقایسه کنند.
4. ثبت سیستم مدیریت کیفیت

اگر شرکت بازرسی را پشت سر بگذارد، آنها QMS خود را برای صدور گواهینامه ثبت می کنند. آنها تمام مدارک را جمع آوری می کنند و برای بررسی به طرف تایید کننده ارائه می کنند. پس از بررسی مدارک، شرکت گواهینامه خود را دریافت می کند. با این حال، استانداردها اغلب در طول زمان تغییر می کنند. برای حفظ گواهینامه، QMS هر سه سال یکبار نیاز به ممیزی دارد. پس از قبولی، شرکت همچنین پس از هر حسابرسی گواهینامه مجدد کسب می کند.

آماربازدیدکنندگان

مجموع بازدید کنندگان
4
صفحات بازدید شده
20023
صفحات بازدید شده امروز
672
بازدید کنندگان امروز
1
صفحه منتخب امروز
بازدید از صفحات دیروز
4228
بازدیدکنندگان دیروز
1
صفحه منتخب دیروز
بازدید هفته گذشته
20023
بازدید کنندگان هفته گذشته
4
صفحه منتخب هفته پیش

موقعیت شرکت

تهران – شهرک گلستان – خیابان بیگدلی – شهرک یاس – بلوار ولایت – کوچه میرهاشمی غربی – پ ۱۴– ط۳ – واحد ۶
شماره تماس:

51 94 76 44   021

56 94 76 44   021

67 59 764   0912

48 49 473   0922


آدرس ایمیل: [email protected]r