ISO 20000 استاندارد مدیریت IT آخرین ویرایش تدوین شده سازمان بین المللی ISO , جهت الزامات استاندارد ایزو20000 مدیریت اطلاعات IT میباشد .
ایزو20000 اولین استاندارد ایزو جهت مدیریت خدمات IT میباشد ، ISO / IEC20000 ابتدا سال 2005 میلادی توسط ISO / IEC JTC1 / SC7 توسعه یافته سال 2011 همچنین 2018 بازبینی شده بنابراین ISO20000 توسط ویرایش 2018 صادر میگردد .
الزامات استاندارد ایزو20000 بشرکتهای خدمات IT کمک میکند خدمات خودرا بهینه نمایند ، امروزه باتوجه بگسترش استفاده ا زکامپیوتر توسط تمامی افراد همینطور سازمانها بحث خدمات وپشتیبانی IT بسیار ضرورت داشته بنابراین شرکتهای درحوزه IT فعالیت کرده که میابیست الزامات استاندارد بین المللی IT ر احفظ کرده طی خدمات خود استفاده نمایند .
سازمان بین المللی ISO , بعنوان مرجع تدوین استاندارد امور مربوطبه خودرا سال 2005 میلادی انجام داده باتوجه بگستردگی نیاز جامعه بابت استفاده ازکامپیوتر ، استاندارد ایزو20000 باسرفصل فناوری اطلاعات – مدیریت خدمات – الزامات سیستم مدیریت خدمات ISO / IEC 20000 تدوین لذا جهت استفاده سازمانهای مربوطه منتشر گردید .
ایزو 20000 , اطلاعات :
استاندارد ایزو20000 ابتدا سال 2005 میلادی منتشر گشت توسط سازمان استاندارد سازی ایزو , سپس استاندارد ایزو مدیریت خدمات طی 13 پارت تدوین همچنین منتشر گشت .
ISO/IEC20000-1 بنام مدیریت خدمات الزامات ایجاد ، اجرا ، حفظ وبهبود مستمر سیستم مدیریت خدمات رامشخص میکند .
طراحی ، انتقال ، تحویل ، بهبود خدمات باعث برآورده شدن توافقات لازم بامشتریان همینطور سازمانها شده ، باعث میگردد سازمان بتواند بمشتری خدمات ارزشمند ارائه دهد .
ISO/IEC20000-2 راهنمایی پیرو استفاده سیستم (های) مدیریت خدماتی پیامکی ( SMS ) براساس الزامات موجود سال 2018 ارائه میدهد .
ISO/IEC20000-3 راهنمایی پیرو دامنه تعاریف وکاربرد ، نشان دادن انطباق جهت ارائه دهندگان خدمات مشاوره بعنوان هدفی تجاری براساس پارت ایزو20000 جهت خدمات پیامکی
ISO/IEC20000-4 تعریف مدل ارزیابی فرآیند ؛ باتوجه ب اسناد جدید ارائه شده ب مدل مرجع فرآیند ( PRM ) همینطور مدل ارزیابی فرآیند ( PAM ) ارائه میدهد
ISO20000-5 برنامه اجرای نمونه ای جهت ارائه دهندگان خدمات پیرو چگونگی دستیابی ب بهترین نیاز(ها) .
ISO20000-6 الزامات مربوط ب دستگاههای ارائه دهنده حسابرسی جهت ارزیابی انطباق .
ISO20000-7 راهنمایی پیرو ادغام همینطور همبستگی ISO9001 همچنین ISO27001 .
ISO20000-9 راهنمایی جهت استفاده ا زخدمات ابری
ISO20000-10 مفاهیم اصلی ر اتوصیف کرده همینطور نشان دادن پشتیبانی بخشهای مختلف ا زهم
ISO20000-11 راهنمایی جهت گزارش فنی پیرو رابطه بین ایزو20000 همینطور چارچوب مدیریت خدمات متداول ITIL
ISO20000-12 گزارش فنی بابت رابطه بین ایزو20000 همینطور چارچوب مدیریت خدمات متداول
ISO20000-13 هنوز منتشر نشده ودردست بررسی میباشد احتمالا سال 2020 منتشر میگردد
مراجع صادرکننده گواهینامه ایزو20000 :
گواهینامه ISO20000 بعنوان الزامات سازمان جهت پیاده سازی ، نگهداری همچنین بهبود مستمر سیستم مدیریت خدماتی پیامکی ( SMS ) مشخص میکند .
گواهینامه ایزو 20000 توسط مراجع صدور گواهینامه ایزو تحت نظارت انجمن اعتبار سنجی IAF , صادر میگردد حتی گواهینامه ISO20000 توسط مراجع صدور گواهینامه ایزو بصورت خصوصی هم صادر شده البته CB خصوصی ( مرجع صدور گواهینامه ایزو ) صادرکننده گواهی ایزو اعتبار بین المللی نداشته صرفا مصرف داخلی داشته .
اعتبار گواهینامه ایزو20000 همانند تمامی گواهینامه (های) صادر شده ایزو , ISO سه ساله بوده میبایست سالیانه ممیزی تمدید شود
جهت تمدید گواهینامه ایزو20000 میبایست توسط مرجع صدور اقدام نمایید ..
بیشتر بخوانیم :